Wage Watcher

Horecazaak starten? Lees onze tips en ontdek Wage Watcher

Een café beginnen of restaurant openen doe je niet zomaar. Een horecaonderneming starten vraagt namelijk eerst heel wat denkwerk. In deze blog krijg je enkele nuttige tips en lees je over de digitale mogelijkheden die Wage Watcher biedt.

 

Werk een concept en stijl uit

Denk eerst na over wat voor horecazaak jij wil starten. Een bruine kroeg? Een vintage-koffiebar? Of een luxueus, exclusief restaurant met haute cuisine? En wie wil je aantrekken? Welke doelgroep heb je voor ogen?

Eenmaal je die vragen hebt beantwoord, kan je jouw concept uitwerken. Zo moet de stijl van je zaak en je communicatie helemaal afgestemd zijn op je concept. Alles moet dezelfde sfeer uitstralen en boodschap dragen: van de menukaarten en website tot het interieur.

 

Gebruik een financieel plan

Nu je weet welke horecazaak je precies wil uitbaten en wat je er ongeveer voor nodig hebt, kan je nagaan of je project financieel haalbaar is. Je moet een analyse en balans opstellen van je mogelijke inkomsten en kosten. Zo kan je financieel plan de volgende elementen bevatten:

  • Initiële investeringen en financieringsopzet
  • Prognose van de omzet
  • Personeelskosten
  • Huisvesting en bijhorende kosten
  • Werkingskosten

Een goed uitwerkt en onderbouwd financieel plan helpt je bovendien met het aantrekken van mogelijke investeerders of het aangaan van een lening bij de bank. Alle betrokken partijen zien meteen of je horecazaak financieel haalbaar is.

 

Kies de juiste locatie

Als je een locatie in gedachten hebt of een zaak overneemt, moet je objectief de voor- en nadelen analyseren. Is de zaak goed bereikbaar? Hoe zit het met de parkeergelegenheden? De omwonenden? Is het pand groot genoeg? Of veilig genoeg? Zijn er veel concurrenten in de buurt?

 

Neem bekwaam personeel in dienst

Je personeelsleden zijn jouw uithangbord. Ze geven mee vorm aan de identiteit en ziel van je zaak. Het karakter van je vast personeel is daarom doorslaggevend. En zelfs nog belangrijker dan ervaring.

Neem voldoende mensenin dienst. Niet te weinig en zeker niet te veel, want personeelskosten wegen zwaar op de werking van je zaak. Gebruik ook jobstudenten of flexi-jobbers tijdens drukke periodes, want die zijn goedkoper dan vaste werkkrachten.

 

Ken je concurrentie

Kijk of er vergelijkbare horecazaken in jouw buurt zijn. En wie dus je rechtstreekse concurrenten zijn. Leer hun reputatie en werking kennen. Zo weet je hoe je kan inspelen op hun zwakke(re) punten.

 

Denk aan je online-aanwezigheid

Het merendeel van je klanten gebruikt sociale media zoals Facebook en Instagram. Om hen te bereiken, maak je dus best een profiel aan voor jouw horecazaak. Zo kan je nieuwe klanten aantrekken, maar ook de band en interactie met je vaste klanten versterken.

Op Facebook kan je bijvoorbeeld evenementen aanmaken, foto’s delen en je klanten erin taggen. Ook kunnen klanten ‘inchecken’ in jouw zaak, zodat hun vrienden zien dat zij bij jou zijn.

 

Vereenvoudig je werking met digitale hulpmiddelen

Met de applicatie Wage Watcher automatiseer en digitaliseer je de volledige personeelsadministratie van jouw horecazaak, waaronder dus ook het versturen van aangetekende e-mails en het opmaken van arbeidsovereenkomsten. En daar stopt het niet. Zo zorgt de applicatie voor:

  • De personeelsplanning
  • De aangifte van dimona’s
  • De tijdsregistratie van je personeel
  • De aanwezigheidsregistratie voor RSZ

Kortom: Wage Watcher geeft jou als horecaondernemer meer controle en overzicht, maar ook win je aan tijd. En hoe minder werkuren er besteed worden aan de personeelsadministratie, hoe meer je bespaart op de werkingskosten.

 

Gratis en vrijblijvend introductiegesprek

Ben je benieuwd hoe de applicatie jouw horecazaak helpt met je personeelsadministratie? We tonen het jou graag in een introductiegesprek. Gratis en vrijblijvend, uiteraard. En voor of na de shift, dat spreekt voor zich.

Vraag hier een gesprek aan!


Meer informatie